Världens mest kända affisch

Affischer finns i alla möjliga olika former och uttryck, men vilken är egentligen mest känd? Det är förstås omöjligt att exakt veta, men det finns en som med största sannolikhet gjort ett av de största avtrycken i historien. De flesta har nog sett den kända ”We Can Do It!”-affischen, med kvinnan som visar sin biceps. Denna bild dyker upp i alla olika sammanhang, främst politiska sådana.

Uppsatt på fabriker

Från början kom denna affisch endast i 1800 upplagor, målad av den amerikanska grafikern J. Howard Miller, som gjorde detta på uppdrag av industriföretaget Westinghouse Electric. Året var 1943 och affischerna var endast menade att hamna på företagets egna fabriker. Syftet var från början att gjuta mod i kvinnorna på fabrikerna, som skulle uppmanas att ”göra sitt bästa”. På den här tiden var många av männen ute i kriget som pågick, och kvinnorna fick helt enkelt ta över rodret i fabrikerna hemma i USA. Det var en ren nödvändighet att kvinnorna hjälpte till att hålla fabrikerna igång, särskilt då det behövdes både livsförnödenheter såväl som krigsmateriel. En viss propaganda förekom alltså på både hemmaplan såväl som hos männen i Europa, för att gjuta mod i det amerikanska folket. Det här är rätt vanligt förekommande och exempel på detta går att hitta i gott som alla länder.

Rosie the Riveter

Kvinnan som syns på dessa kända affischer kallades för Rosie the Riveter, vilket blev en slags mytisk figur som kvinnorna på fabrikerna förväntades leva upp till. Till en början hade dessa bilder ingen spridning i samhället, utan fanns enbart på fabrikerna från företaget som beställt affischerna. Det dröjde ända till 80-talet, då Washington Post publicerade bilden i en artikelserie som handlade om affischer. Därefter blev bilden en slags symbol med feministiska inslag, och kom att användas som ett slags slagord för att kämpa för likaberättigande. Orden ”We can do it” och kvinnan som visar sin armmuskel passade perfekt in i en sådan kontext. 1999 blev bilden även ett amerikanskt frimärke och har förstås även funnits tryckt på allt från kaffekoppar till t-shirts. Planschen räknas enligt Washington Post som det mest tryckta motivet på olika souvenirprodukter någonsin i USA. Om detta stämmer är svårt att avgöra, men att det är vida spritt, står glasklart.

Verklighetens Rosie the Riveter

Den som sägs vara den verkliga förebilden till kvinnan på denna kända affisch är Naomi Parker Fraley. Det var först 2015 som en amerikansk professor vid namn James J. Kimble, insåg att ett fotografi han hade tillgång till överensstämde med ”We Can Do It!”-affischen. Naomi var då 90 år gammal och sägs ha blivit väldigt glad att hon fungerat som en modell för bilden. Det finns även en stiftelse idag med samma namn och planschen hänger idag även i National Museum of American History.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Previous article

Film och affischer

Next article

Anders Beckmans afficher