Film och affischer

Idag har filmaffischer inte en lika central roll i människors liv, som de en gång haft. Filmer kan nå ut på så många vis, att affischerna inte längre är det viktigaste för att göra reklam. Det vanliga uttrycket hos en filmaffisch är en bild från filmen, med en text tillsammans med titeln. Vanligen presenteras de tre största skådespelarna och även datum för när filmen kommer att komma upp på biograferna, som en central del av en filmaffisch.

På tapeten sedan 1896

Den första filmaffischen som såg dagens ljus, skapades redan 1896 av Marcellin Auzolle. Vid det tillfället handlade det om bröderna Lumières komedifilm under namnet ”L’Arroseur Arrosé ”. Under det efterföljande 1900-talet började verkligen biografer dyka upp i städerna, och med dem föddes filmaffischen. En rad olika stilar utvecklades i Europa, främst influenser av bland annat Art Nouveau. Storlekarna på filmaffischerna har varierat under åren, under 80-talet föddes till exempel den klassiska storleken ”one sheet” som är 68,6×100,2 cm. Svenska filmaffischer ligger vanligen rätt nära detta mått med 70×100 cm. Det förekommer även en rad mindre storlekar för att sätta på stolpar.

Samlande på affischer

Idag är samlande av filmaffischer väldigt populärt. Även om många reproduktioner tillverkas är det originalen samlarna vill åt. Dessa objekt kan kosta en rejäl slant. De dyraste går på auktion för flera miljoner svenska kronor. Många kända filmaffischer är i grunden handmålade bilder och några av de kändaste illustratörerna är Saul Bass, Frank Frazetta, Reynold Brown, och Helmuth Ellgaard. Det är en konstart i sig självt att skapa en effektfull filmaffisch. I slutänden är det dock filmen som ska stå i centrum, även om många filmaffischer faktiskt blivit mer kända än filmerna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.