Världens dyraste affischer

Vilka är de dyraste affischerna, och vad har de kostat att lägga vantarna på? För att komma svaret nära, är det viktigt att förstå varför affischer någonsin varit så populära. När det inte fanns varken TV eller internet, var det biograferna som var i centrum för många människor. Filmaffischerna var helt enkelt ett av få sätt att göra reklam, och framför allt locka publiken dit. Man lade stora pengar på att åstadkomma vackra affischer och därmed blev de nästan som konstverk. Idag är alltså samlare beredda att lägga riktigt stora summor pengar på att få äga ett original. Här är de dyraste som har sålts.

Dracula (1931)

När filmen Dracula kom 1931 skapades denna klassiska vintageaffisch som kan få vem som helst att drömma mardrömmar. Tre exemplar sägs finnas kvar av originalutgåvan, och man får vara beredd på att hosta upp nära 2,5 miljoner kronor för den.

Frankenstein (1935)

För att få äga denna affisch från filmen “The Bride of Frankenstein” bör man vara god för nära 3 miljoner kronor. Men då har man förmodligen den enda kopia som finns och kan pryda sin vägg med något garanterat unikt.

Metropolis (1927)

Nu börjar vi klättra en bit över 3 miljoner kronor, och här hittar vi en av de snyggaste affischerna någonsin. Filmen ”Metropolis” har en särskild plats i science fiction-facket, och har påverkat många filmer som kommit därefter.

Mumien (1932)

Den som tycker att en affisch från filmen ”Metropolis” är alldeles för billig och har ytterligare en miljon svenska kronor liggandes, kan försöka lägga vantarna på denna från filmen ”Mumien” från 1932. 1997 såldes en av dessa för omkring 370 000 euro. Man får tänka att själva filmen beräknas ha kostat mindre än hälften av detta, vilket sätter saker i perspektiv. De fantastiska formerna och färgerna är skapade av Karoly Grosz. Mannen som pryder själva affischen är en av dåtidens mest kända skådisar, Boris Karloff.

Metropolis (1927, i en internationell version)

2012 såldes denna originalaffisch för inte mindre än 1 miljon euro. En stor del i detta är att affischen tros ha existerat i endast fyra exemplar. Det är nästan så att man får gnugga sig i ögonen när man läser prislappen, men det är också samtidigt lätt att förstå denna fascination för affischer.