Punkkonstnärerna som klev in i finrummet

Svenskarna gillar av tradition att ta del av kulturupplevelser, vi ligger faktiskt i topp vad gäller kulturkonsumtion i Europa. Att gå på bio, teater, konstutställningar och konserter står högt i kurs för att stärka ens kulturella kapital. För särskilt minnesvärda filmer, utställningar eller kanske framförallt konserter, är det kul att ha ett minne i form av en affisch att sätta upp på väggen. Inte minst är det en identitetsskapande inredningsdetalj – ett sätt för en person att visa ”det här är jag, det här är vad jag gillar, det här står jag för”. Ett plus är om man dessutom kan hitta fina ramar att rama in affischen med.

En del konstnärer som numera återfinns på ansedda gallerier började i sann do it yourself-anda under de tidiga punkåren. De designade flyers, konsertaffischer och skivomslag på den tiden. Ett exempel på det är Jamie Reid, engelsmannen som så starkt förknippas med Sex Pistols. Han mötte bandets manager Malcolm McLaren tidigt, på en konstskola, och blev senare anlitad för att utforma en grafiska profil i anarkistisk anda åt dem. Många konservativa engelsmän satte téet i halsen när de såg Reids respektlösa posters där drottning Elizabeth hade fått en säkerhetsnål genom näsan. Idag återfinns dock Reids verk på prestigefyllda konstinstitutioner som MOMA i New York och Tate Gallery i London, och reproduktioner återfinns på väggarna i många svenska hem.

Ytterligare en idag erkänd konstnär som gått samma långa väg som Jamie Reid, från gatan till fingallerierna, är amerikanen Raymond Pettibon. Han är framförallt känd för sitt samarbete med Kalifornien-bandet Black Flag där hans bror Greg Ginn var gitarrist. Bandnamnet var Pettibons förslag liksom loggan, den stiliserade svarta flaggan, som numera finns inpräntad med bläck på så många punkarmar. Senare har Pettibon även samarbetat med många andra band som han gjort skivomslag åt; bland de mest kända återfinns Sonic Youth och Foo Fighters. Idag representeras Pettibon av gallerier i såväl London som Los Angeles som säljer hans konst.

Ett tredje exempel är svenskättlingen John Holmstrom. Tillsammans med vapendragaren Legs McNeil dokumenterade han den gryende punkscenen i New York runt klubbar som CBGB’s och Max’s Kansas City i sitt fanzine, som hette just Punk. McNeil fotograferade medan Holmstrom tecknade och ritade serier. Holmstrom blev mest känd för sitt samarbete med Ramones för vilka han formgav flera skivomslag. På senare är har man framförallt kunnat stöta på Holmstrom på olika seriemässor där han säljer prylar med sina illustrationer.